torsdag den 23. juni 2011

Wilders' frikendelse

Mens alle i dag har kunne se hollandske Wilders gå fri for anklager om racisme, så kan det stadig godt undre hvad den egentlige mission med hans "ytringsfrihed" er - udover egen politisk vinding.

Faktum er nemlig, at nok kan det være tilladt at sammenligne et religiøst skrift med det politiske skrift af Hitler - åbenbart er dette i hvert fald ikke blevet sanktioneret imod.

Men LØSER den slags sammenligninger noget, rent fundamentalt?

I mit perspektiv kan vi alle grave grøfter. Jeg kan heller ikke fordrage kristne som vil fornægte deres religions forfølgelse af andre, og jeg kan da slet ikke fordrage sladderkællinger der i deres morgenkaffe hellere vil tale om alle andre uden nogensinde at undersøge hvad den virkelige historie er. See?

Jeg bliver aldrig gode venner med sladderkællingen, for mit udgangspunkt er anderledes. Jeg vil hellere hjælpe folk, hvis de har et problem, end at tale ondt om dem bag deres ryg - og det samme synes jeg andre burde gøre.

Derfor ser jeg kun populistiske årsager bag Wilders' version af ytringsfrihed. Han vinder mange points i disse tider, men han skal passe på, for en dag får han hældt for meget benzin på bålet, og så er der stensikkert kræfter som ikke venter på et retssystem til at afgøre tvister. I dét perspektiv betaler det sig at tale pænt om og til hinanden, og det er i hvert fald min stil - uanset hvor enig eller uenig jeg måtte være med folk i konkrete sager

Ingen kommentarer: