fredag den 23. juni 2017

Dansk politik anno 2017

Når jeg hører nyheder som Topleders dilemma: Vælger konen frem for Danmark er jeg ikke et sekund i tvivl: det Danmark mine børn vokser op i er ikke det Danmark jeg kendte og elskede. Jeg tror vi alle er med på en styring af såvel antal som vilkår folk kan komme hertil under. Det står udover enhver tvivl, at antallet betyder noget for en ordentlig integration. Men, og det er et meget vigtigt men, det handler også om den måde vi taler om hinanden på. Det kan aldrig styrke integrationen, at vi på forhånd taler grimt om hinanden, vel?


Når dette formodentlig bliver et af de sidste indlæg før en mindre sommerferie på den politiske blog, mens politikerne også så småt holder ferie, så mener jeg, det er vigtigt at gøre status.

Da jeg begyndte at interessere mig for politik var Poul Schlüter statsminister i landet. Dengang var Fremskridtspartiet anset for landsbytosser på præcis samme måde som de partier der dannede den yderste venstrefløj var venstreorienterede galninge. De folk er i dag det vi kender som Enhedslisten, og selvom partiet har udviklet sig en hel del, så er der stadig en vis enighed om, at man gerne stiller krav, men sjældent anviser finansieringen - og man vil allerhelst holde sig uden for aftaler, så man bagefter kan skråle: "Hvad sagde vi?"

Anyway, Fremskridtspartiet eksisterer ikke mere. I dag er det Dansk Folkeparti, som endda er blevet det største borgerlige parti.

WTF! Noget af en omvæltning...

Mange har gjort grin med Poul Nyrup Rasmussens udtalelse om DF i oktober 1999, hvor han mente, at de aldrig ville blive stuerene. Det skal anerkendes, at partiet har rykket sig fra det gamle fremskridtspartis rolle i den forstand, at man har kunne lave forlig med DF hvilket var langt mindre stabilt da Z eksisterede.

Ikke desto mindre er den underliggende retorik rykket VOLDSOMT i de senere år. Den måde man i dag taler om indvandrere er dybt underlødig - og man VILLE blive klassificeret som landsbytosse, hvis man havde gjort det i 80'erne...

Nok må være nok! Det er præcis Gitte Seebergs ord dengang hun var med til at starte Ny Alliance, der senere blev til Liberal Alliance.

God sommer herfra.

Ingen kommentarer: