lørdag den 5. juni 2021

Endelig kom Lars Løkke Rasmussen ud af skabet - Moderaterne er født

Endelig kom Lars Løkke Rasmussen ud af skabet. For få minutter siden holdt han sin grundlovstale før han skulle videre ind til begravelsen af tidligere statsminister, Poul Schlüter.

Der vil som altid være dem, der alene vurderer den tidligere statsminister på fortiden. Fadbamser og bilagssager trækkes med jævne mellemrum frem af den støvede skuffe i et forsøg på at desavouere manden. Strategien er velkendt. Den er blevet brugt over for alle nye partier og strømninger i dansk politik.

Vi så det da Alternativet blev skabt

Vi så det da Alternativet blev født. Kommentatorerne stod nærmest i kø for at erklære ideen for død, men det lykkedes dengang for Uffe Elbæk og hans medstiftere at få et parti stablet på benene.

Vi så det også, da Ny Alliance - som senere blev til Liberal Alliance - blev født. Alle havde travlt med, at tale ned om tanken om at etablere sig med et nyt parti.

Haters will be haters

Nu må Moderaterne så stå sin prøve på næste valgdag, hvis de får de nødvendige stillere. Man bør lade politikken tale, og se hvad det bringer med sig. Det er i hvert fald mit ydmyge bud på en ny kurs i dansk politik, at hvis man lyttede efter hvad den daværende formand for Venstre, Lars Løkke Rasmussen, lagde op til før seneste valg i 2019, så var der i hvert fald lidt visioner i budskabet.

Jeg tror vi er mange, som de seneste mange år har undret sig over, at Venstre er blevet skarpere end nogensinde på retorikken omkring udlændinge. Man ligger i skarp konkurrence om at formulere sig mindst lige så skarpt som både Dansk Folkeparti og Nye borgerlige. En radikal ændring fra dengang jeg selv var ung, og blev interesseret i politik.

Når jeg gentagne gange har dristet mig til i det mindste at forholde mig neutralt og nuanceret til det håb, Lars Løkke Rasmussen giver de folk, der har meldt sig ind i hans politiske netværk, så har folk været endog meget bidske. Man udskammes næsten, fordi man tillader at påpege, at folk burde læse de to bøger, Lars har udgivet før man kommer med en dom.

Det gider de saftsuseme ikke læse - og det er fair nok. Det er deres valg. Hvis politik kun skal være bagudskuende, så lever snæversynet videre. Jeg deltager ikke i den slags debatter, for folk som bevidst nægter, at blive klogere på emnerne siger mig ikke spor. Jeg bliver ikke klogere, og ingen får noget ud af de skældsord, der smides afsted, vel?

Du og jeg vil heller ikke vurderes på hvad vores nabo måtte mene om os. Vi forventer, at folk som minimum viser os den respekt, at de lytter til os selv, før de kommer med en vurdering. Ellers ender det hele i boulevardpressens sensationsstil...

Rigtig god grundlovsdag til alle bloggens læsere. :-)

PS: Skulle nogen være interesseret i at læse de bøger jeg nævner, så er det disse to jeg har anmeldt på min blog med boganmeldelser:


2 kommentarer:

Henrik V Blunck sagde ...

Dags dato er der afgivet 4.553 vælgererklæringer til Moderaterne. Så man er tæt på, at have nået 1/4 af de krævede erklæringer for at være opstillingsberettigede til næste folketingsvalg

Henrik V Blunck sagde ...

Nu er status 5868 afgivne vælgererklæringer her en måned efter første kommentar. Der er LANG vej til de 20.000 omend man naturligvis kan konstatere, at mange sikkert har holdt fri mens de var på sommerferie... :-)