fredag den 10. august 2018

10 år efter - det du kan lære om SoMe til valgkampe

Her 10 år efter at Barack Obama, som en af de første, vandt præsidentembedet gennem især sin benyttelse af SoMe er der meget, vi kan skærpe når det gælder valgkampe. Når det virkelig skal have en effekt, så skal pennen spidses...



Det er nogle gange lidt for nemt at skrive et tweet. Det benytter nogle mennesker sig af til enten at være fuldkommen ligegyldige, nedladende eller direkte selvdestruktive. Mange af dem står ikke til at redde, så de er IKKE målgruppen for denne artikel.

Nej, dem jeg søger at henvende mig til er dem, som gerne vil LÆRE hvordan de kan drage nytte af SoMe til valgkampe.

Dit budskab skal være TYDELIGT
Det var så dejligt da Twitter oprindeligt havde en begrænsning på 140 tegn. Det stillede krav om tydelighed i den måde folk skrev på. Nu hvor der er kommet 280 tegn til rådighed er det som om, at nogle er begyndt at væve frem for at være tydelige.

Uanset hvad dit budskab handler om, så SKAL du blive på kladdeniveauet indtil du synes dit tweet er perfekt!

Ingen dumme undskyldninger her, tak! Der ER bare ingen grund til at spilde tid på uklare budskaber, og det MÅ og SKAL bare ind på rygraden, hvis du vil have succes med din kommunikation via Twitter.

Dit budskab skal være PRÆCIST
Du skal KONCENTRERE dig om ét emne i dit tweet. Hvis du en sjælden gang inddrager noget parallelt, så risikerer du at miste dine følgere/læsere.

Præcisionen fordrer også dokumentation - og du bør linke til dokumentation når du kommer med en påstand. Det er meget nemt at tro, at andre ved det, du ved. Men rent kommunikationsmæssigt er det dumt, og du slipper for en masse diskussion om petitesser, hvis du bruger links effektivt - og målrettet.

Dit budskab må aldrig være baseret på noget forkert

Det burde være logik for burhøns, men er det desværre ikke. Mange retweeter UDEN at have læst det andre har skrevet og/eller linket til. Det ødelægger din troværdighed - og selvom det kan ske for os alle, at vi læser forkert, så bør det undgås. Jo bedre du fastholder din kildekritik, jo mere effektive bliver dine tweets.

Et konkret eksempel (fra en kilde, som normalt tweeter rigtig godt) var dette tweet. Der står "Staten udmåler straf på baggrund af adresse".

Det LYDER rigtigt - og så alligevel er det grænsende til at være forkert.

Hvis der havde stået: ""Staten udmåler straf på baggrund af hvor forbrydelsen er begået" ville det være korrekt. Adresse kunne forlede nogle til at tro, straffen var afhængig af hvor folk bor - og det er ikke korrekt.

Igen kan man altid diskutere om den bagvedliggende motivation ikke er at ramme bestemte befolkningsgrupper. Det kan enhver godt se. HVIS man havde haft lovhjemmel i de bandepakker man henviser til fra regeringens side var der sket meget mere i både bande- og rockermiljøet. Men man ved godt, at argumentet ikke holder - men DIN udfordring når DU skal tweete effektivt er, at undgå misforståelser ved at være så præcis og så korrekt som mulig.

Hvis DU selv leverer chancen for at kunne modsige dit tweet, så har du ikke gjort arbejdet godt nok - og jo bedre man bliver til at se dette før man får trykket på Tweet-knappen, jo bedre. :-)

Mange har opgivet SoMe - fordi der er for meget fnidder
Det er ikke kun Søren Espersen fra DF, der har opgivet SoMe. Der er flere, som ikke føler de får nok ud af medierne, og når jeg hører dette bliver jeg altid en smule skuffet over mine med-debattører, for nogle af dem har været for dårlige til at holde den gode tone.

"When they go low, we go high" var mottoet Hillary Clinton brugte i sin kampagne. Hvorvidt hun selv fuldt ud levede op til dette motto kan diskuteres, men hun gjorde i det mindste forsøget - og i forhold til Donald Trump er alle de rene spejderledere... :-)

Konklusion: Vi kan alle blive bedre
Vi kan alle blive bedre. Det kræver så blot, at vi TØR erkende det, og rent faktisk GØR noget ved det. Ellers er det ret formålsløst at bede andre tweete seriøst, hvis vi ikke selv kan leve op til det.

Rigtig god weekend til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer: