søndag den 22. februar 2015

En beskidt valgkamp forude

Man skal ikke have set ret mange politiske nyheder for, at kunne fornemme, at det bliver en meget beskidt valgkamp vi har foran os. Retorikken efter angrebet på Krudttønden og nedskydningen af vagten ved en konfirmation ved synagogen i Krystalgade er blevet barsk.

Folk tror de ved alt om verdenshistorien, og nogle har åbenbart opildnet dem til præcis samme had over for muslimer som der var mod jøderne under 2. verdenskrig. Når man maner til besindighed og god tone, så hældes skældsordene ud over én fordi man formaster sig til at være uenig med folkets parlament.

Jeg NÆGTER at lade tonen blive lige så skinger som den slags mennesker. Jeg respekterer alle, også mine modstandere, og jeg forventer et minimum af civiliseret adfærd, hvis jeg skal tage folk alvorligt.

HVIS retorikken bliver lige så skinger som der lægges op til, så tror jeg faktisk vi får præcis samme reaktion som den 15. september 2011. Det er faktisk regeringens eneste chance for at overleve et valg, for folk er dødtrætte af at høre de sædvanlige udfald mod invandrere, som var så fremherskende under VKO.

Politik burde handle om at tænke rationelt. Det at indtage helikopter-perspektivet burde ikke være uvant, hvis man er vant til at være beslutningstager eller debattør i et civiliseret samfund. Det er eneste måde man kan danne sig et overblik, og forsøge at komme med holdbare løsninger frem for at reagere pr. automatik hver gang en bestemt situation opstår.

Jeg håber tonen bliver bedre end jeg frygter lige p.t.

God søndag til alle. :-)

Ingen kommentarer: