torsdag den 10. juni 2021

Vi er alle lige - eller er vi?

Da jeg her til aften hørte denne nyhed blev jeg noget chokeret. Jeg har altid ment, at vi alle skulle behandles lige, og særligt, at vores børn ikke skal indekseres ud fra forældreindkomst. Jeg ved, at vores børn - indtil de fylder 21 - bliver 'straffet' hvis forældrene tjener for meget i SU-systemet. Allerede mens jeg gik på EFG kæmpede vi bravt i HK Ungdom for at fjerne denne skelnen. Desværre uden succes, for reglen eksisterer stadig...

Der har altid været forskel på børn når ansøgninger til videregående studier efter grundskolen skulle indekseres. Uretfærdigt på den ene måde, men indrømmet et objektivt kriterie, som vi alle har levet med, for ingen har fundet løsningen, som kunne sikre, at børn med andre læringsstile blev tilgodeset i det karaktersystem, der nu engang er vedtaget.

Men etnicitet eller indkomst?

Men at man nu vil sortere i ansøgere for at sprede børn etnisk og så ud fra indkomst ER bare dråben, der får bægeret til at flyde over. Det er i min optik dybt uretfærdigt.

Det her er en rød linje, hvor hele fundamentet for vores demokrati udfordres. At der i nyheden står, at Radikale Venstre (som traditionelt har kæmpet imod forskelsbehandling i uddannelsessystemet, og været lærernes foretrukne parti) vil støtte forslaget er politisk selvmord.

Det er i hvert fald nu fuldkommen officielt, at jeg ikke kommer til at stemme på Radikale Venstre ved næste valg. Jeg kan ganske enkelt ikke leve med denne type forskelsbehandling.

Jeg skal gerne deklarere, at jeg selv startede min grunduddannelse i privatskoleregi, da jeg gik i børnehave og grundskole indtil 8. klasse på Lycée Français de Copenhague (den franske skole, nu kendt som Prins Henriks Skole) før jeg tog 9. klasse på en dansk folkeskole i Roskilde.

Ingen af vores tre børn har gået på private skoler, og det var noget min daværende hustru og jeg var fuldkommen enige om, fordi vi begge mente, at der var fordele ved grundskolen i offentligt regi. Jeg er ikke uddannelsessnob. Uanset hvilken karrierevej mine børn vælger, så skal de tage den vej, der giver mening for dem.

Dog skal de på ingen måde skilles ud på baggrund af forældreindkomst. Det er ganske enkelt ikke fair, og det er ikke god socialliberal politik. Det lugter mere af planøkonomisk tænkning, og går i hvert fald imod de værdier jeg har forsøgt at bringe videre til vores børn...

At regeringen sammen med sine støttepartier, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne vil stå for denne kurs er mig en kæmpe gåde.

God weekend til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer: