lørdag den 7. juni 2014

Grænsen mellem videnskab og politik

Vi kender alle situationen hvor en økonomisk ekspert kommer i studiet, og meget af det der bliver sagt, lyder ganske fornuftigt. Pludselig sker der et skift, og uanset hvor lille, så kan der være tale om, at eksperten bevæger sig fra videnskab over i politik...

Vi ser det meget tydeligt når vismænd udtaler sig meget kategorisk om nationaløkonomien. Når tallene skal konkretiseres, siges der gerne 'vi har ikke tid til at fordybe os i tallene, men...' eller en variant af samme forklaring.

Økonomen véd det godt selv, inderst inde.

Det kan være svært for mange, at tydeliggøre hvornår man bevæger sig fra det man véd over i det man føler eller tænker om et emne.

Vi ser lignende situationer når politiske kommentatorer skifter holdning afhængig af hvem de repræsenterer. Det er fair nok at ændre mening gennem livet, men objektiviteten ryger hvis ikke man forholder sig analytisk til situationen.

Jeg har selv måtte vurdere fra sag til sag når jeg har skrevet på denne blog, for den handler jo ikke 'kun' om hvad jeg tænker om politik, men om at gøre svære ting nemmere at forstå for dem, som endnu ikke har bevæget sig op på nørd-niveauet i politik, og/eller ikke har tid til at fordybe sig i politik.

Min ambition er at jeg altid selv gør opmærksom på hvornår jeg bevæger mig fra analysen over i holdninger til begivenhederne...

God weekend. :-)

Ingen kommentarer: