tirsdag den 21. april 2020

De gode forslag drukner i små smarte bemærkninger

Den vågne læser vil bemærke, jeg i ordvalget i min overskrift lægger mig tæt på HM Dronningens nytårstale, dengang hun talte om 'vores små dumsmarte bemærkninger'. Det er meget bevidst, for jeg har bemærket en sørgelig tendens på de sociale platforme, som de facto gør, at forandringer aldrig får lov til at vokse, fordi nogle spiller med de sædvanlige smarte bemærkninger. De er i hvert fald pokkers smarte ifølge afsenderes egen opfattelse...

Hvad mener jeg så med det?

Hvis Lars Løkke kaster en ny ide på banen, så skal der tales om sko til 2.000,-. Hvis nogen roser Poul Nyrup, så minder man om efterlønsgarantien. Hvis man roser Poul Schlüter, så spørges der ind til Tamilsagen - og så kan folk selv fortsætte listen...

For i 90% af tilfældene handler det slet ikke om emnet. Alt for mange har kun lige sat sig perifert ind i sagerne, men skal lige blande sig, fordi de tror de bidrager, og hvis du så udfordrer dem på den manglende viden, så er det naturligvis DIG der er galt på den? :-)

Det er i dét miljø, jeg godt forstår mange slet ikke gider #SoMe, for det grænser sig spild af tid, når så mange er så vrangvillige, og end ikke giver nye tanker en chance for at modnes.

Jeg kan godt tillade mig at påpege det, for nogle af de debatter jeg har lært mest af, har netop været med folk jeg har været mindst enig med - ja, måske ligefrem uenig. Man kan godt udfordre sig selv, hvis man er åben over for ideen, men det kræver, at man formår, at hæve sig over det jeg kalder 'korrektur-læseren'.

Hvad er 'korrektur-læseren'? Det er personen som KUN tager et ord ud af sin sammenhæng for bagefter at koge den sædvanlige suppe. Det er fejlfinderen, som SØGER efter muligheden for at latterliggøre, mest af alt fordi personen formentlig lider af vedvarende rektalsmerter - blandt venner kaldet ondt-i-røven :-) - over ikke selv at komme med ret meget nyt, og derfor skal andre heller ikke gøre det.

Det er derfor jeg godt forstår dem, der trækker sig fra nogle debatter. Jeg har også gjort det med kortere mellemrum, når nogle virkelig bare har spildt ens tid længe nok.

Jeg gør det, fordi det giver mulighed for at genoplade batterierne med en god bog eller nogle gode film eller noget helt tredje, som kan udfordre ens status quo.

Hvad tænker du om de sociale platforme? Har du bemærket lignende tendenser?

Fortsat god dag til alle :-)

Ingen kommentarer: