onsdag den 14. november 2012

Krisen i SAS

Det er ret tankevækkende hvordan krisen i SAS netop nu behandles. Politikerne er parate til at indskyde flere penge, for "nu har man jo investeret i selskabet", altimens man ikke vil erkende, at de grundlæggende problemer også viser sig i den måde spareplanen introduceres.

Medarbejderne bliver præsenteret for endnu et krav om lønnedgang, mens man tidligere allerede har set en øget arbejdsmængde på gulvplanet. Direktion og bestyrelse skal da ikke gå ned i løn, men det skal familiefaren der måske er pilot eller familiemoren der måske er stewardesse...

En bestyrelsesformand der forholder sig passivt til kritikken, og politikere der fiser rundt som hovedløse høns, der ikke aner deres levende råd.

Hvad blev der af de nedrevne pyramider som Jan Carlzon blev så berømt for i 90'erne?

Hvad blev der af ombygningen af cockpits på helt nye fly til en standardiseret, og forældet standard?

Hvad ville vi tænke hvis spritnye F18 fly blev ombygget til cockpits fra propelfly? Der er mange steder hvor virksomheden kunne optimeres, men viljen mangler. Viljen til videreuddannelse, kompetenceudvikling, fleksibilitet og mange andre elementer mangler, og så henstår fyringer og lønnedgang...

Fantasiløst er det pæneste ord at hæfte på tankegangen.

Selskaber har et socialt ansvar, og med et mellemnordisk samarbejde blandt nationer som kalder sig "en smule bedre" en så mange andre, så var der masser af muligheder for at optimere virksomheden.

Enhver handelsskolestuderende vil vide, at hvis prisen på servicen ombord er for høj, så kan en prisoptimering måske ligefrem ØGE omsætningen. Men det er nok for nemt for dygtige akademikere og teoretikere, som hellere taler om alt andet end det som sagen i virkeligheden handler om.

Det hele handler om at komme tilbage til kerneproduktet, og når man på CPH Lufthavnen der sendes på TV2 kan se hvorledes vouchers udleveres med rund hånd når der over-bookes flysæder, så var der måske også dér muligheder for at logistikerne kunne lave en bedre formel.

Dette var blot nogle få tanker om krisen. Der er stensikkert mange flere hvis man sad internt i virksomheden. Jeg håber for SAS' ansatte, at ledelsen lytter til kritikken. Det er den ENESTE vej ud af krisen...

Ingen kommentarer: