onsdag den 20. januar 2021

Man skal passe på med primus optimus i politik

Vi kender alle reklamen med manden, der lider af primus optimus, ham der vælger det, han ser først, hver gang. Man skal passe på med primus optimus i politik. Reaktioner pr. autopilot er ofte ikke nær det samme, som hvis man tillader sig selv at tænke sig grundigt om, før man træffer beslutninger.

Når politikere begår fejl, kalder de det ofte for 'utilsigtede følgevirkninger' - og så går de videre som om ingenting var hændt. Det er set med den såkaldte ghettolov, det er set med lov om aktiv beskæftigelsespolitik, hvor alle, der blev pådømt nedsættelse af ydelsen med 1.054,- pr. måned på grund af 225 timers reglen før 9. marts 2020 fortsat må leve med en årlig reduktion på 12.648,- af deres kontanthjælp...

Konservative havde endda udmeldt, at de ville øge de 225 timer til over 300 timer - 'fordi det skal kunne betale sig at arbejde'...

Det ingen siger højt

Det ingen siger højt er, at der er mange, der skriver en hulens masse ansøgninger uden at komme til samtale. Ikke fordi de skriver dårlige ansøgninger, men simpelthen fordi der slet ikke ER nok jobsat søge. Når man får afslag, hvor virksomheden afslører, at de har fået flere hundrede ansøgninger, så er der klare tegn på, at politikerne slet ikke kender det samfund, de lovgiver for.

Det er klart, for en politiker møder ikke dagpenge- eller kontanthjælpssystemet. De har eftervederlag de selv har vedtaget, og er derfor meget skarpt adskilt fra den befolkning, de lever iblandt.

Har man evnen til at tie på de rette steder, så var det en oplagt vej at gå, for systemet har sin helt egen synergi, der søger at bevare egen status. Dem der taler systemet imod bliver blot kaldt misundelige, og så mener de selv, at den ged er barberet...

Vigtigt at bevare håbet

Det er vigtigt at bevare håbet. Det var en af grundene til, jeg startede bloggen Find passionen og jobbet. Jeg nægter at give op. :-)

Da jeg forleden skrev nogle sms med en kammerat med tvillinger født tre dage efter vores egen datter, skrev han: "Du er i hvert fald ikke kræsen", da jeg fortalte, at jeg sågar søgte stillinger som kontorelev. Jeg har selv det jeg ville kalde gode kompetencer, og jeg elsker at bidrage konstruktivt til godt samarbejde. I min tidligere rolle som uddannelseskoordinator var det altid min mission at sørge for, at alle blev hørt og anerkendt. Jeg tror på det bedste i alle mennesker, og jeg opgiver aldrig håbet.

Dog forstår jeg godt, at dem med mindre positivt sind nemt kan tabe pusten. For det er virkelig op af bakke engang imellem når man til sidst bliver så vant til at modtage afslag, at det vil være en glædelig overraskelse rent faktisk at blive indkaldt til en samtale.

Vi skal over denne coronakrise, og vi skal have genopbygget troen på egne muligheder, og det kræver altså, at alle ville forene sig om, at løse de problemer landet står over for. Drop primus optimus-udmeldingerne, og tænk jer om før I nogensinde kaster en fordom ud i medierne. Det kunne være der ville blive truffet klogere - og mere langsigtede - beslutninger, hvis alle gad tage disse ord alvorligt.

God dag til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer: