lørdag den 31. marts 2012

Demonstrationer og moddemonstrationer

I de seneste år er der opstået en tendens til at demonstrationer mødes med moddemonstrationer. Skillelinjerne trækkes hårdt op, og det føles som om der SØGES en konfrontation.

Der er ingen tvivl om at ytringsfriheden er guld værd. Alle civiliserede samfund kendes på retten til at give udtryk for sine meninger, også under forsamlingsfriheden.

Mindst lige så overraskende er det derfor at moddemonstrationer nu arrangeres i samme by som den oprindelige demonstration bliver annonceret i.

Man skulle tro at det var bedre at demonstrere i en anden by - ikke fordi der formelt er noget ulovligt i at vælge samme by, men simpelthen fordi provokationer undgås.

Alle kan jo med stolthed vælge at deltage i den demonstration der passer til deres holdninger. Det er jo ikke, og bør ej heller være det, et formål at demonstrationer ender i vold.

Det bliver interessant at se hvordan folk vil håndtere det med at vælge samme byer når det efterhånden går op for de fleste, at mange afholder sig fra at deltage fordi de ikke gider slås for at markere deres sym- eller antipatier

fredag den 23. marts 2012

Beruselse på åbent hav? Vi finder os ikke i det!

Nu er endnu en sag med en beruset kaptajn dukket op i forbindelse med grundstødningen i Øresund.

I en tid hvor der overalt i EU køres kampagner for at ændre folks syn på alkohol og trafik, som HAR hjulpet på folks moral, er det på tide at se på trafikken til vands.

I det konkrete tilfælde var det en russisk kaptajn, men mon ikke det halter blandt flere nationaliteter?

Hvorfor er det først når ulykken ER sket, at der tjekkes for alkohol?

Hvorfor indføres der ikke en generel kontrol når skibe bevæger sig ud i internationalt farvand?

Det ville være klædeligt om EUs ministre blev enige om en fælles regel for at sikre sig, at vore vande er sikre.

Jo før jo bedre, og ligesom det forpligter at sætte sig bag rattet i en bil, så bør det også give mulighed for kontrol FØR der sker flere ulykker

tirsdag den 20. marts 2012

Strategimøde kl. 17

Ifølge BT online er det nu gået op for statsministeren, at det vil være en god idé med et strategimøde som starter kl. 17 på Marienborg. Det er bestemt ikke et sekund for tidligt, for det er lykkedes at klokke godt og grundigt i det med at koordinere udmeldingerne. Det ender jo så i en masse soloudmeldinger hvor der bagefter skal gives lange forklaringer fra andre resortområder.

Nu får vi se om strategimødet vil hjælpe på det fremtidige politiske arbejde. I min optik vil det være mere nærliggende at fokusere på ÆRLIGHED i udmeldingerne, og erkende, at kritikken mod den nye regering HAR sin berettigelse på en del politikområder, og så bruge den samme ærlighed som katalysator for en mere ærlig fremtid hvor de erkender, at der ER forskel mellem valgLØFTERNE og valgRESULTATET...

Godt møde til ministrene. Husk nu at have de kritiske briller på så I får diskuteret fordomsfrit om tingene. Det vil afgøre hvornår næste valg kommer, for pludselig står I med en mindretalssituation - og det er ikke sikkert oppositionen freder jer alene pga EU-formandskabet...

Energiaftalen - et fornuftigt forlig

Energiaftalen, der ser ud til at komme i hus i denne uge som et meget bredt politisk forlig er så absolut til gavn for de kommende generationer. Selvom 2050 ikke er noget ambitiøst mål, set i forhold til f.eks. USA, der satser på at være mere uafhængig af fossile brændstoffer allerede i 2030, så er det dog et realistisk mål.

Nu vil olielobbyerne nok også vågne til dåd, for skepticismen skulle jo gerne få politikerne til at tabe modet. Det er jo blandt andet i år der skal tages stilling til om man ønsker at fortsætte afgiftsfritagelsen for elbiler, og det kan blive en ganske spændende debat.

Det er, som bekendt, over 40 år siden vi blev lovet, at der ville blive harmoniseret registreringsafgifter i Europa - og siden er der, for at sige det pænt, ikke sket ret meget. Der tales dog om differencieret afgift baseret på blandt andet hvor økonomisk et køretøj er, men der er jo altid en smule for langt fra snak til reel politisk handling.

Uanset hvad må det stå klart for enhver, at vi ikke kan fortsætte den nuværende kurs. Med benzinpriser, der nu har passeret de 13,- pr. liter benzin er der meget afgørende økonomiske grunde til netop at VÆLGE økonomiske biler.

Synet på biler ændrer sig når det gør ondt i tegnedrengen, og det er stensikkert, at bilmærker som ikke forsker i miljørigtig kørsel vil få det endog meget hårdt i fremtiden - og det gælder i hele verden.

Vi kan i første omgang glæde os over den første forhindring er ved at være væk med energiaftalen, og håber naturligvis det vil sprede sig som ringe i vandet til gavn for de kommende generationer. Hvorvidt araberne er helt så glade for dette mål formaliseres er vist en helt anden historie, for de har en helt anden historisk agenda når det gælder olieforbrug her i vesten...

fredag den 16. marts 2012

At vælge sine kampe med omhu

I en tid hvor Troels Lund Poulsens comeback diskuteres vidt og bredt, kan det godt undre, at vi ser så meget personfnidder få spalteplads i aviserne og tv-tid...

Se et videocast jeg optog onsdag morgen her på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=STaenU8t0iw&sns=em


Det er tankevækkende hvor hurtigt fokus vendes mod nye begivenheder. Skrækken for ikke at være "først" med nyheder gør, at mange analyser tabes på gulvet mens politik kommer til at handle om personer frem for de reelle politiske sager, der overdøves af disse personsager.

God weekend til alle.:-)

fredag den 9. marts 2012

Kontanthjælp på SU-niveau

Det er fantastisk hvor mange sjove forslag der kommer fra den nye regering. :-)

Nyeste skud på stammen er en nedsættelse af kontanthjælpen til SU-niveau.

Det må følges op af handling, for hvis politikerne vil have unge mennesker ned på dét niveau kan vi vel også lige så godt tage konsekvensen af deres fremmødeprocent...

Lønnen for en MF'er er ca 700.000, og med fravær der for mange er over 50% fra de møder der er i salen, så må udgangspunktet blive 200.000 - det kontorfolk ofte kun får. Det vil spare 89,5 mio om året.

Sjovt at hullerne i statskassen skal dækkes af de arbejdsløse, som ikke kan få job i denne krisetid. Absolut på tide at politikerne tager konsekvensen af deres bedrevidende arrogance...

For der er vel ingen der tror det er lønnen der afgør deres engagement, for så kom de vel oftere til møderne, hvilket tydeligt ses når folketingskanalen viser debatterne fra borgen.

Når de kan generalisere groft, så kan vi andre vel også få lov til at give udtryk for vores mening?

Nu er jeg så også opdraget til at respektere folk der er dårligere stillet end én selv. Denne egenskab er vist ikke del af den takt og tone visse politikere bruger når de skal "reformere" samfundet...

Skattesagen

Direktøren for Skat, der behandlede Stephen Kinnocks og statsministerens skattesag har selv talt ud om sin tid som DSU formand, hvilket fremgår af dette link: http://www.b.dk/nationalt/skattechef-taler-ud-jeg-var-dsu-formand.

Begrebet habilitet vs. inhabilitet er tydeligvis aldrig gået op for denne skattechef, og det er tankevækkende i en tid hvor Skat strammer grebet om udlandsdanskere. Udlandsdanskere der får danske pensioner skal nu også betale skat af deres pensioner til Danmark hvilket fremgår af dette link: http://fpn.dk/sporg_eksperterne/okonomi/skat/article1374940.ece. Velvidende at folk der planlægger deres otium i udlandet nu med fordel kan begynde at flytte deres kapitalpensioner til udenlandske banker - hvilket vil skade vores egen likviditet...

Skattesagen vil nok komme op igen til næste valg, for menigmand skal dokumentere, at vedkommende er uden for de danske grænser i mindst 180 dage, hvorimod andre kan "sjuske" med angivelsen af dagene uden konsekvenser.

Hvordan man derefter kan brokke sig over at Venstre VÆLGER at betale for en rygekabine, som er noget af en ikke-sag, for derefter at vække egen dobbeltmoral til live igen - det må være lidt af en gåde, og medierådgiverne burde feje for egen gadedør før de begynder at genere andre.

God weekend til alle. :-)

torsdag den 1. marts 2012

Miljøzoner - betalingsringen i nye klæder

Indførelsen af miljøzoner i store byer kender vi allerede fra Tyskland. Danskere der rejser til udlandet kender dem også, for vore køretøjer skal forsynes med et grønt energimærke hvis du vil ind i en af de store byer i Tyskland hvor disse miljøzoner allerede ER indført.

Miljøzoner vil være gavnligt for miljøet, og kræver ingen bomme!

Til gengæld vil miljøet nyde godt af, at vi indførte sådanne miljøzoner i større byer. Så kan dem i UdakntsDanmark bagefter følge med, og til sidst kan vi så konstatere, at det måske er smart med veteranbiler, men ikke specielt gavnligt for miljøet.

For miljøAFGIFTER har aldrig gavnet miljøet. Prisen for at rydde op er altid væsentligt større end at undlade at svine til at begynde med... :-)

Derfor skal min anbefaling, helt gratis, være, at kommissionen som skal kigge på mulighederne i stedet tænker miljøzoner, for ingen kan vel være imod et renere Danmark, vel?