mandag den 10. maj 2021

Vil vi jernbanen? Den vigtige samtale ingen tør tage

Man kan nu læse, at Regioner kræver trecifret millionbeløb til lokalbanernes overlevelse, og det er meget forståeligt. Man har i mange år svigtet jernbanedriften. Spørgsmålet er, hvorfor danske politikere har talt med to tunger på dette område?

Man har på den ene side talt meget om privatisering og arbejdet ud fra en besparelses-strategi, som nu er ved at underminere jernbanens overlevelse. Det er en svær debat forude, for jeg kender ikke nogen lande, der har egentlig OVERSKUD på dette område. Jernbanedriften er et område, som kræver en vis statslig tilskudsbevilling for at kunne overleve, men det er en VIGTIG debat, også fordi den relaterer sig til den grønne omstilling...

Det gik godt i mange år

Det gik godt i mange år, fordi jernbanen engang var velholdt. Den krævede ikke de store investeringer i vedligeholdelse. Imidlertid er bagsiden af medaljen begyndt at vise sig, og nu er det pludselig gået op for flere, at der er flere infrastrukturforvaltere end kun BaneDanmark. Regionerne er efterladt med aben flere steder, og det er ved at blive en dyr omgang, fordi nogle ting er blevet syltet i lidt FOR mange år...

Valg til kommunal- og regionsråd i år

Det er i et valgår en svær debat, for ét er pengene, noget andet er hvem man helst ikke vil genere med de konkrete prioriteringer, der ligger forude. Det er en varm kartoffel, især fordi mange slet ikke er klar over, hvilke udfordringer der er forbundet med vedligeholdelse, hvis man vil undgå togbusser i perioder, hvor man slet ikke kan NÅ at lave ændringerne uden at genere togdriften.

Sådan er det med alt i politik. Man er nok klar over, hvilke ruter der ikke giver meget mening, men ingen tør sige, hvad der skal til, for at løfte trafikken. Så laver man små lappeløsninger, herunder sækning af hastigheden, velvidende, at man kun laver en minimal reparation, som aldrig kommer til at holde. Omvendt kan det også være svært at erkende, hvis enkelte ruter faktisk var bedre tjent med en effektiv busløsning, men vi skal turde tage snakken.

Hvis man ser på en by som Roskilde med elbusser, så KAN det godt lade sig gøre, at lave fornuftige løsninger, men ikke hvis ikke vi begynder at forberede hvor det ene giver mere mening end det andet. I en tid hvor borgerne fornemmer, at man kun informerer halvt, så bliver debatten sværere end hvis borgerne oplevede fuld transparens...

God dag til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer: