torsdag den 26. august 2021

Lavthængende frugter - del 4 - Postnord og SAS

I dagens artikel vil jeg henvise til den artikel jeg skrev i slutningen af maj, for der er ingen grund til at gentage de samme pointer i en ny artikel...

Det er lavthængende frugter, at vi sætter en streg i sandet for både Postnord og SAS. Begge virksomheder udviser samme adfærd, som statsbanerne også gjorde, før man satte en lignende streg i sandet. Dengang var DSB en gældsplaget virksomhed, som år for år gav kæmpe underskud. Man stolede på, at som såkaldt SOV-virksomhed havde man altid backup af statskassen. Det ændrede sig alt sammen da først Søren Eriksen, og senere Jesper Lok (der kom fra Mærsk-virksomheden Svitzer) kom til - og stilen videreføres af Flemming Jensen, der rent faktisk selv kommer fra SAS.

Postnord vil sandsynligvis aldrig blive en god forretning

I en tid hvor folk sender stadig færre breve, er kursen klar for enhver. Det er på høje tid, at overveje, at inddrage fx DAO eller en anden interessent i postfordelingen. År for år dræner de vedvarende saltindsprøjtninger statskassen, og det kan IKKE blive ved!

Det er nærmest logik for burhøns, at man ikke gør det nødvendige for at skabe et ordentligt resultat, når man ved, at truslen om en konkurs skræmmer de danske politikere. Her skal man have is i maven, og holde kursen. Det virkede med DSB, så hvorfor ikke gøre forsøget?

Flyselskaber fusionerer - hvorfor holde fast ved drømmen om et skandinavisk selskab?

Selvom det kan være nok så charmerende, at have vores eget skandinaviske flyselskab, så må vi bare erkende, at de globale perspektiver kan kræve nye veje frem for, at blive ved med at skyde gode penge efter de samme resultater.

Det kan godt blive lidt af et chok, når man en dag sætter stregen i sandet, men det åbner rent faktisk mulighed for, at der virkelig tænkes nyt i SAS' hovedkvarter. Hvis man husker tilbage til 80'erne, hvor Jan Carlsson satte sig i direktørstolen, og talte om, at rive siloer ned, så var der mange gode takter, men arbejdet fortsatte tydeligvis ikke - og det må man bare erkende frem for, at holde fast i en utopi, som ikke holder når man ser på bundlinjen.

Mange vil naturligvis fremhæve corona-pandemien, hvor luftfarten lå død i længere tid, men den økonomiske tendens daterer sig langt bagud fra før corona ramte verden. :-)

Spørgsmålet er så bare om politikerne har modet til, at tage fat på de lavthængende frugter, jeg omtaler i denne serie...

God weekend forude til alle læserne. :-)

Ingen kommentarer: