fredag den 25. august 2017

Om at flytte rundt på hospitalsressourcer

Jeg lider af søvnapnø. Det vil faste læsere af mine blogs vide, og hvis du ikke gjorde, så betyder det, at jeg sover med en cpap-maskine, som har givet fantastisk søvn. Før denne behandling havde jeg over 100 korte pauser med samlet set 41 minutter på en seks timers søvnperiode hvor jeg IKKE trak vejret. Efter CPAP-behandling er der 1-2 korte apnøer, hvilket er et såkaldt velbehandlet cpap-forløb.


Det mærkes, for i dag er jeg veludhvilet når jeg har sovet. Denne historie handler så ikke kun om mig, men eksemplet er værd at notere sig. Da jeg startede behandlingen for små 10 år siden lå søvnambulatoriet i Holbæk. Det blev få år efter flyttet til Slagelse, hvor det blev rykket rundt til to lokationer på selve dét sygehus, og i dag er behandlingen rykket til Køge.

For en patient som bor i Kalundborg er der en kæmpe forskel mellem transporttiden til enten Slagelse eller Køge sygehus. Da jeg startede boede jeg i Dianalund, men det er irrelevant. Pointen tager vi ud fra startposition Kalundborg station for argumentets skyld. Vi tager turen fredag med afg kl. 09:30.

Kalundborg st. - Slagelse Sygehus: 1 time 23 min.
Kalundborg st. - Køge sygehus: 1 time 45 min.

Nu er det ikke de 22 minutter hver vej der gør udslaget. Det gør til gengæld minuttallene for at komme frem til tiden. :-)

Anyway, i dag kan flash-kortet aflæses ved at man sender kortet med posten, og således kan man på sygehussiden aflæse kortene når det passer ind i rytmen. Man sparer en masse ressourcer. Det er derved kun under 5 minutter man som patient bruger på gåturen ned til postkassen, og når dette kommer retur er det kun at gå fra postkassen op til sin lejlighed, og sætte kortet i maskinen. Man sparer altså i hvert fald 3½ time transport plus konsultationen. Den indlysende fordel er så også, at man ikke skal søge fri for at passe et eftersyn...

Men pointen som jeg gerne ville lave er rent faktisk det roderi vi har set efter begrebet 'supersygehuse' kom på gaden efter man også kørte en kommunalreform.

Der er nemlig sket en del.

Nogle steder har man nedlagt fødeafdelinger, som man nu skal retablere. Ligeledes kæmper man flere steder med aflysninger, hvis der dukker en akut operation op. Ingen har nogensinde tænkt på, om man skulle overveje at ØGE kapaciteten for operationer med f.eks. en ekstra operationsstue og/eller et forsøg med flerholdsskift på sygehusene.

Hvorfor mon ikke?

Vi borgere husker hvordan man HAR fortalt om læger, som har andre jobs enten om aftenen eller i weekenden, og tænker: hvorfor kunne man ikke drage nytte af dette i offentligt regi? Hvor mange penge bruges der ikke på kortsigtede rokeringer, når man i stedet kunne antage præcis den holdning man vil have hvis det var et privat sygehus?

Alle har haft travlt med at se skævt til privathospitalerne, altimens man glemmer, at ressourcerne kunne bruges bedre, hvis man så MULIGHEDER frem for FORHINDRINGER....

Alle har brugt tiden på at tale det ned fordi de tror man er ude på besparelser hver gang man antyder, at man kunne gøre tingene smartere og bedre, og derfor falder alle de gode ideer til jorden. Jeg ville ønske, at man gav folk med logistisk sans lov til at medvirke til at effektivisere operationsdelen, fordi det ville afkorte ventelisterne.

Hvorfor skal vi vente på, at det ser lige så sort ud som det gjorde før man indførte behandlingsgarantien omkring årtusindskiftet? Vi burde kunne tale sammen, og finde løsninger til gavn for dem det handler om, nemlig patienterne, som er på sygedagpenge, og som hjertens gerne vil behandles hurtigere i et system hvor selv en ny hofte kan tage ugevis at nå frem til.

Dén dag det sker vil meget være nået.

God weekend. :-)

Ingen kommentarer: