fredag den 23. oktober 2015

Uge 43 - Knæk cancer ugen snart slut

Statsminister Lars Løkke Rasmussen var her til morgen i studiet på Go' Morgen Danmark på TV2, og Ida Wohlert og han talte om kræftplaner og flere spændende elementer i sundhedssystemet. Statsministeren er jo godt inde i emnet, for han var jo selv både sundhedsminister og finansminister mens Anders Fogh Rasmussen var statsminister.

Når man hører Kræftplan 4, så kan jeg ikke helt undgå at bemærke, at vi på mange måder har udhulet en del af sundhedssystemet. For eksempel blev det nævnt, at introsamtalen - som flere mener er både ligegyldig og ret formålsløs - alene foretages for, at man kan sige man har overholdt behandlingsgarantien.

Sundhedssystemet kunne godt trænge til et eftersyn - og det er ikke kun et af de små hos mekanikeren ved de første 15.000 kilometer... :-)

Hver gang man skal i en eller anden form for behandling, så skal der udfyldes blanketter, som alle kan regne ud bagefter skal indtastes i en eller anden form for elektronisk databehandling. Hvorfor egentlig? Internettet er opfundet, så hvorfor egentlig ikke bare sende folk et link så DE selv kan indtaste de ønskede oplysninger?

Hvis man herefter effektiviserede it-systemerne, så kunne læger udstyres med en tablet (iPad eller anden model af afhængig af hvilket system man ligger til grund for løsningen), hvorefter alle oplysninger kan suppleres direkte i systemet.

Den slags synergier kunne effektivisere bunkerne og ventetiderne, men hver eneste gang det offentlige skal lave en it-løsning, så halter man håbløst bagefter fordi man ikke har lært, at forene de bedste hjerner til hver sin opgave. Det virker som om man på forhånd har fastlåst sine systemer til en bestemt type software, og man tør ikke rigtig åbne op for f.eks. brugen af Open Source, herunder særligt Linux, der i forvejen er strømlinet til netværk...

Når man har et sundhedssystem som i forvejen koster en del, så kan selv små sparede minutter blive til flere behandlinger for de samme penge. Jeg taler nemlig ikke for fyringer i det offentlige, men derimod om, at man kan få flere igennem systemet.

Jeg er selv i cpap-behandling, og dertil hører naturligvis årlige kontroller. Da jeg på et tidspunkt stod foran en ferie i udlandet, spurgte jeg om ikke man kunne komme på venteliste, således, at jeg kunne få kontrolleret min maskine - udlæst data - hvis der opstod et afbud. Jeg kunne på daværende tidspunkt være på Slagelse sygehus inden for ca ½ time da jeg dengang boede i Dianalund. Næ, man ville sende en ny tid, også selvom netop den dynamiske brug af tid kunne medvirke til at nedbringe den rotation som gør, at udlæsningen efterhånden sker med nærmere 13-14 måneders mellemrum frem for hvert år. Der mistes data på denne måde.

Lignende ting kan ses på andre områder, hvilket de fleste nok også kender hvis de har venner eller familie under behandling for andre sundhedsmæssige udfordringer. Meget kunne nås ved nytænkning, og her er jeg i tvivl om, at signalerne er forstået af selve systemet. Nogle gange kan det synes som om ledelserne alene ønsker at navigere omkring besparelser, og ikke har det egentlige formål for øje, nemlig den gode behandling af endnu flere til gavn for hele samfundet.

God weekend. :-)

Ingen kommentarer: