lørdag den 30. januar 2016

Sagen om overvågning

Sessionlogging bliver noget af et tema. Simon Emil Ammitzbøll har lige på Twitter tilkendegivet, at LA vil stemme imod, hvis forslaget kommer til afstemning, og det glæder mig ganske bestemt.

Ikke fordi jeg har noget at skjule, som det ofte fremhæves når noget skal sniges igennem, men ganske enkelt fordi jeg opfatter det som ens frihed at kunne besøge hjemmesider uden at andre skal kunne vurdere hvad jeg foretager mig.

Dengang jeg gik i skole studerede vi bl.a. politiske partier, og selvom det kan være nok så hårdt et lod at få, så gentages den slags jo i dag, og nogle skal jo tjekke Enhedslisten, Dansk Folkeparti eller for den sags skyld DNSB, for at få det fulde billede af det politiske landskab. Fordi man besøger nynazisternes hjemmeside, er man jo ikke pr. automatik ved at blive højre-radikaliseret, vel?

Derfor må det også siges ganske klart. Politiet og/eller efterretningsorganer kan have nok så mange interessante vinkler på hvad de gerne vil vide, men så må de forbi en dommer, eller forlade sig på det projekt som Kenan Seeberg beskriver i bogen Gåden om Echelon.

Vi kan ikke leve med, at den personlige frihed undermineres, så vi til sidst ligner det overvågningssamfund George Orwell beskriver i bogen 1984. Hvis vi skal underminere frihedsrettighederne for borgerne i terrorbekæmpelsens hellige navn, så er vi ikke spor bedre end de kræfter vi påstår, at kæmpe imod, og så vil meget være tabt.

Derfor er det mit håb, at politikerne vil stå ved deres løfter og nægte at gennemføre tankerne fra regeringen. Det er på tide at nogen siger fra over for denne tankegang, vi normalt forventer at finde bag det gamle jerntæppe dengang vi alle oplevede Den Kolde Krig i 1980'erne.

Ingen kommentarer: