torsdag den 1. november 2018

Iran-krisen - der ER noget helt skævt med timingen!

Jeg har i dag causeret lidt om emnet demokrati ovre på den private blog, og i den forbindelse skrev jeg dette om attentatforsøget fra den iranske efterretningstjeneste:



Samtidig skal vi så også efter nyheden tirsdag om attentatforsøg fra Iran mod herboende eksil-iranere lige have én ting på det rene. Der må ALDRIG være nogen tvivl om, at man her i landet kun virker med demokratiske virkemidler. Det være sig online debat, radio-/tv-interviews m.v., men at man ALDRIG skal bruge et ophold her i landet som refugium for at fortsætte enten direkte eller indirekte planlægning af aktiviteter, der kan henfalde under straffeloven eller andre strafferetlige bestemmelser.
Det er nemlig ikke ønskeligt, hvis kamphandlinger spreder sig udover nationale grænser, hvis det viser sig, at der rent faktisk er nogle, som misbruger de friheder de selv nyder til at videreføre krige og/eller uroligheder i hjemlandet. Er man interesseret i at deltage i krige - imod bedrevidende og imod statens råd - så må man tage den fulde konsekvens af sin kamplyst. Det var positivt, at udenrigsministeren tydeliggjorde dette ved sit pressemøde tirsdag aften. Der var blot én ting, der manglede i Anders Samuelsens pressemøde, og det var påstanden om, at det var i EUs interesse, at atomaftalen blev overholdt. Iran har IKKE overholdt atomaftalen. Det er en af grundene til, at Trump trak USA ud af aftalen, som det også fremgik da Israels premierminister Netanyahu aflørede, at Iran løj om deres projekt Ahmad - det kan ses på Youtube herfra: https://www.youtube.com/watch?v=qmSao-j7Xr4

Det er en meget skæv timing fra iranernes side, når man tænker på, at de burde vide, at EU var deres sidste 'chance' for at bevare atomaftalen - en aftale de i øvrigt ikke har overholdt, som jeg skrev ovre på min private blog... Det lugter langt væk af en arrogance, vi ikke har set magen til i nyere tid.

Jeg forstår ganske enkelt ikke, at der ikke for længst er nogen, der har sat sig sammen med lederne i mellemøsten for at få styr på alle de mange forskelligartede interesser. Jeg er godt klar over, meget er symbolpolitik, og det er velkendt, at arabere er gode oratorer. Fine ord og mange gode intentioner, hvorefter man ser, at de modarbejder hinanden.

Det er IKKE holdbart, at man har så meget mistillid til hinanden rundt omkring i verden. Jeg ved godt, jeg ikke får Nobels fredspris ved at nævne en banalitet, men vi mangler lidt mere af den mentalitet der lå bag mottoet "Make LOVE, not war!"

Vi har gennem årene set alt fra apartheid falde i Sydafrika, Berlinmuren falde, nye demokratier opstå i østeuropa, og selv her er der voldsomme problemer med at håndtere den nyvundne frihed. Se bare på Polen og Ungarn, hvor man nærmest bare erstatter et diktatur med et andet...

Jeg kan ikke få det ind i mit tykke hovede, at dette på nogen som helst måde skulle være sund fornuft, og jeg gætter på, jeg ikke er den eneste.

God dag herfra til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer: