tirsdag den 19. april 2016

Basale færdigheder

I aftes var Jacob Mark (SF) sammen med Merete Riisager (LA) del af Udenfor Borgen på TV2 News, og endelig så vi et af eksemplerne på et regnestykke 93% af vores unge mennesker, der optages på dyrlægestudiet ikke kan beregne.

Resultatet er naturligvis 5/4, da man dividerer en brøk ved at gange med den modsatte brøk. Som professoren sagde, så er dette ikke engang gymnasiestof, men rent faktisk basal viden, som gerne skulle ind i folkeskolen.

Jeg er desværre ikke overrasket. Jeg har selv opmuntret de to af mine børn, som ikke kan tabellerne endnu til at lægge iPad'en, og tage kampen. Den yngste søn kan hele svineriet, og det er så kun ganske fint, at det matematiske falder ham naturligt. Så har han tid til at fokusere på andre ting, som tidligere var svagere. Læsningen er blevet meget bedre, efter vi havde en snak om, at det indrømmet var kedeligt når skolen bestemte HVAD man skulle læse de første mange år, men da de er vant til, at deres far har mange bøger på reolerne, har jeg også fortalt dem, at fordelen ved at KUNNE læse, er, at man selv bestemmer hvad man vil læse, når man er færdig med skolen.

Vi har et af verdens dyreste uddannelsessystemer. Jeg mener alle forældre skal bakke skolerne op i, at der skal være ro i klasserne. Der skal være plads til, at lærerne kan øse ud af deres viden, så børnene kan blive gode borgere i en omskiftelig verden. Jeg bakker alle disse ting op, og er sikker på, mange andre forældre gør præcis det samme.

Det sørgelige opstår fordi nogle lærere bare ikke har de pædagogiske evner, der skal til, for at vi får en bedre undervisning i skolerne. Når en besked med kun 5-6 linjer har 3-4 stavefejl (eller flere), så er der altså noget galt. Enten KAN læreren ikke stave, eller også har vedkommende haft alt for travlt, når der ikke er læst korrektur før beskeden er sendt ud til forældrene.

Jeg vil gerne den positive dialog, men jeg er virkelig nødt til at sige, at vi må kunne gøre det bedre, hvis der stadig er voksne mennesker, som ikke besidder de fornødne kvalifikationer. Den slags skal ikke gemmes af vejen.

Hvis en bliktud kom til dig, og sagde, du sagtens kunne vente med at få udskiftet et vandrør til det blev utæt, ville du jo straks sige, at det ville være svineri med miljøet, at vente på et uheld, ligesom det ville være manglende rettidig omhu, når man i stedet kunne udskifte røret og undgå yderligere vandskader m.v.

På samme måde MÅ vi altså reagere, når så fundamentale ting begynder at halte som vi ser i ovenstående eksempel. Det må lærernes fagforening da også være interesseret i, for der ER jo noget galt når spredningen i kvalifikationer begynder at øges så voldsomt, at nogle ser det straks, mens en mand som Jacob Mark siger, han havde et gennemsnit på 10, og ikke engang selv kan ovenstående. Jacob er en god mand - ingen fejl på det - men det er da direkte pinligt, hvis man ligefrem stolt vedbliver med at harcellere mod karakterer, og den slags. Især fordi alle burde være nysgerrige nok til at LÆRE hvad de ikke har lært i forvejen.

Hvis der er noget jeg ikke ved, så slår jeg det saftsuseme op, for jeg nægter at ende med at blive en ignorant. Jeg elsker de dage, hvor jeg lærer noget nyt, og det burde være grundindstillingen hos alle.

Ingen kommentarer: