lørdag den 7. maj 2016

Finansiering af togfonden

Selvom det næppe kan undre nogen, at oliepriserne kan forandre sig, så er der nu udfordringer med finansiering af togfonden. Der er en meget indlysende løsning, men den bliver næppe særligt populær hos regeringen.

Man kunne nemlig udsætte købet af nye kampfly, således at vi har et meget bedre grundlag at træffe dén beslutning på, og derefter frigøre anlægsmidlerne til gavn for pendlerne.

Hverdagen bliver nemmere for folk ved at der investeres i den kollektive trafik, hvorimod en investering i nye fly lige nu minder lidt om den dårligste nyhed hele året. Denne løsningsmodel er næppe populær blandt politikerne, for der er kæmpe prestige i at få landet denne kontrakt.

Men når der savnes 15 mia ét sted, må man tænke kreativt, og det ville klæde politikerne at se bort fra prestige, og begynde at tage kontrakter lidt mere seriøst, så vi ikke ender med et af de dyreste militærprojekter i nyere tid, mens vores jernbaner lider under årtiers manglende vedligeholdelse. De sporarbejder der er pågået de seneste år er absolutte minimumsløsninger, hvilket befolkningen også for længst har indset.

Så bolden er hos politikerne. Har de modet til at handle rigtigt?

God weekend. :-)

Ingen kommentarer: