mandag den 25. april 2011

Den gode tone i debatter er pist borte

Den gode tone i debatter er pist borte. Det kan du ved selvsyn se ved nogle af de perfide bemærkninger der rundkastes i kommentarer til en artikel for nylig på Politiken Online som kan læses herfra: http://blog.politiken.dk/lunde/2011/04/24/lær-spin-af-hans-christian-schmidt/.

Jeg er forbavset over, at Politiken ikke prioriterer kommentar-redigering højere. Visse menneskers formuleringsevner rækker tydeligvis ikke til seriøs debat. Tilsvining af folk, og ofte anonyme eller fake navne, er med til at underminere den debat, der ellers ville være positiv for landet.

Jeg skal ikke kunne sige hvornår denne tendens egentlig startede, men i hvert fald kan det konstateres, at den gode tone i debatter er pist borte.

Jeg har intet imod en skarp tunge. Denne er ofte nødvendig, men når tilsviningerne går på gratis middage eller udtryk som "bestikkelses-middage", så står jeg altså af. Den slags udtryk er mere sigende om debattøren selv, og burde redigeres væk af en saglig redaktion.

Medmindre at det naturligvis er et mål i sig selv at få skabt så meget røre i vandene at blokkene selv laver selvmålene ud fra det ringe sprog hvormed folk diskuterer med hinanden.

Jeg håber selv, at de faste læsere her på bloggen anerkender, at nok er tonen skarp når det er nødvendigt, men direkte injurierende og nedladende sprog er absolut noget vi allesammen helst er fri for.

Hvad er din holdning til, at den gode tone i debatter er pist borte? Skriv gerne en kommentar, hvis du vil være med til at diskutere emnet.

På forhånd tak for din deltagelse, og fortsat god Påske. :-)

Ingen kommentarer: