søndag den 13. marts 2016

Konsekvens + gensidig respekt + ærlighed = bedre integration

Kilde for foto: Kolding kommunes
hjemmeside om integration
Der findes mange opskrifter på integration. Nogle har fremhævet, at konsekvens (ved ulovligheder), gensidig respekt og ærlighed kunne give bedre integration. Andre har fremhævet den fejlslagne integration som om den kun var venstrefløjens skyld, velvidende, at det er begge sider af salen, som har valgt at vende det døve øre til ekspertråd.
Da integrationsminister Inger Støjberg annoncerede, at barnebrude ikke ville kunne leve sammen med deres ældre mænd, blev jeg glad. Jeg blev glad på børnenes vegne i den forstand, at det kan godt være kulturen er anderledes i udlandet, og det kan godt være, at to mennesker er glade for hinanden, også selvom der er en aldersforskel.

Men jeg blev også lidt skuffet. Særligt skuffet over folk, som misbruger at vores egne traditioner her i landet var anderledes for år tilbage, som et argument for, at det nu skulle være ok, hvis manden var 18 og kvinden var 16. Hold nu op med al den udenomssnak!

Vi har lige fejret kvindernes internationale kampdag i tirsdags. I en artikel jeg skrev for snart seks år siden har jeg fortalt om sex med aldersforskel. Det kræver, at begge parter er OVER den seksuelle lavalder.

Der er en vigtig misforståelse vi skal have ryddet af vejen med det samme. Hvis en dansker besøger USA, er der flere stater hvor sex med nogen under 18 vil medføre straf for statutory rape. Der er ingen fine fornemmelser. Sex med mindreårige straffes konsekvent i udlandet.

I Danmark er den seksuelle lavalder 15. Enhver form for sex hvor den ene er OVER den seksuelle lavalder med en person UNDER den seksuelle lavalder er ulovlig. Det gælder uanset nationalitet, religiøs overbevisning eller andet!

Når man på sociale medier kan læse kvinder, der udtaler sig om sagen i forsvar af børnebrude, fordi deres bedsteforældre mødte hinanden som 16- og 17-årige, så er der tale om den rene udenomssnak! Jeg har ikke mulighed for at vide hvornår den seksuelle lavalder rykkede sig, og med hvilke alderstrin hvornår. Men jeg KAN sige, at hvis en mand havde skrevet præcis det samme, var han straks blevet mistænkt for noget kriminelt... Ret tankevækkende!

Vi skal møde nye borgere med respekt - og den skal være gensidig. Ikke gensidig som i at det er udlændingene der skal vise respekt først, men i en åben velkomst, hvor folk holder op med at lege individuelt fremmedpoliti.

Vi har mistet så meget af vores fornuftige og anstændige retorik her i landet, og det er virkelig til at skamme sig over. Når en filminstruktør siger dette, skal han straks høre fra håndlangerne i Dansk Folkeparti, at han må frasige sig filmstøtte. Hvor langt ude er dette? Har vi helt glemt hvad Poul Nyrup Rasmussen i sin tid sagde om det at være stuerene?

Drop alle de forbistrede automatreaktioner, og forhold jer til virkeligheden, venner. :-)

Vi skal genfinde en værdig tone, og uanset at du, kære læser, og jeg måske ikke bliver enige, hvis du støtter asylanters ret til at videreføre deres tradition med barnebrude, så er der noget meget vigtigere på spil, nemlig landets sammenhængskraft. Den er IKKE udfordret af udlændinge, nej. Men vores evne til at tale sammen er påvirket af en skyttegravskrig, som bestemt ikke er noget kønt syn.

Jeg er ikke ekspert i hvordan integrationen lykkes, men jeg mener - ud fra almindelig snusfornuft - at vi som minimum forventes at vise et åbent sind over for mennesker, som flygter fra ulykke og krig, og hvis det så gør mig til et dårligt menneske i nogles øjne, så lever jeg ganske fint med det. Jeg nægter at lade mig kue af opdigtede påstande om at ville forsvare danskhed, hvor de pågældende opfører sig så afskyeligt at vi for få årtier siden ville have grinet ad den slags adfærd.

Ingen kommentarer: