lørdag den 27. februar 2016

Hvem bliver den nye miljø- og fødevareminister?

Efter Eva Kjer Hansen i dag meddelte, at hun trækker sig som miljø- og fødevareminister, har statsministeren i dag i en pressemeddelelse meddelt, at han mandag vil gå til H.M. Dronningen for at introducere en ny minister.

Det har, helt naturligt, sat gang i spørgsmålet om hvem der bliver den nye miljø- og fødevareminister? Jeg besvarede dette spørgsmål for en times tid siden med disse ord på Twitter:
Louise Elholm vil være kønneste bud på ny #fvm men mon ikke Ellemann får lov at høste prisen for Uffes pip? #dkpol

Uffe Ellemann-Jensen gav nemlig udtryk for sin store tillid til Eva Kjer Hansen tidligere på dagen, og det kan hans søn, Jakob Ellemann-Jensen, måske drage nytte af.

Nye ministre er aldrig nogen sjov affære, hverken for administrationen eller dem som må sige farvel, men det er nu engang en af betingelserne ved at gå ind i politik. Alle pladser er til låns, og man er aldrig tættere på end den næste afstemning...

Statsministeren gav et interview kl. 17:10 med politisk redaktør, Anders Langballe, på TV2 News. Der var en del faktuelle ting man stadig kan undre sig over, herunder, at Lars Løkke Rasmussen undrede sig over, at han ikke tirsdag formiddag vidste noget om en manglende tillid til hans miljø- og fødevareminister. Jeg skrev om dette på Twitter uden reaktion fra hverken journalisterne eller politisk kommentator, Hans Engell. Jeg skrev disse tweets:

Første: C kunne ikke tirsdag form. vide hvordan samråd ville gå senere, vel? du må være faktuel!  (for 56 min. siden)

Andet: C kunne ikke på forhånd vide hvordan EKH ville klare samråd. Så forventer krystalkugler (for 49 min. siden)

Tredje: Hans Engell, hvordan skulle han før samrådet vide hvordan EKH ville klare sig. Vær nu kritisk også...  (for 31 min. siden)

Jeg forventer ikke, at nogen skal indrømme, at de tager fejl for åben skærm, men for en kommentator, der bør have fulgt med i hele debatten er dette ganske enkelt for dårligt, når man ikke fanger denne væsentlige detalje i interviewet med statsministeren. Ingen kan nogensinde forvente, at kunne udtale sig direkte faktuelt forkert uden at dette bliver fanget...

Jeg håber dette bedres, for danskerne fortjener en ordentlig gennemgang af forløbet.

1 kommentar:

Henrik V Blunck sagde ...

En supplerende bemærkning er, at man vel næsten skal leve på en anden planet for ikke at have opdaget, at der var noget under opsejling de seneste uger. Lars Løkke Rasmussen må til at tjekke de sociale medier. En Twitter-app på telefonen kan gøre meget nytte under de mange køreture til og fra diverse arrangementer :-)